Content marketing som innehållsstrategi

Som jag nämnde i mitt föregående blogginlägg anställde vi en mediebyrå som ska arbeta parallellt med oss med vår onlinestrategi. Ett av de första råden de gav var det om content marketing och jag kan definitivt se fördelarna.

Det är svårt att nå ut i mediekanalerna idag. Som en person utan vidare erfarenhet av att genomföra onlinekampanjer med fokus på att beröra och fånga människors uppmärksamhet så kan jag verkligen känna mig vilsen många gånger.

Därför har vårt beslut att anställa en mediebyrå, som kan lotsa oss igenom de många hindren som tillkommer online, känts helrätt.

Vi har blivit utlovade att bli presenterade för content marketing, en innehållsstrategi vars syfte är att skapa en identitet kring ett företag och en distinkt relation till de fokusgrupper som företaget vill nå ut till. Vi som logistikföretag skulle gärna vilja nå ut till vissa tilltänkta målgrupper runtom i Sverige och i förlängningen Europa. Att implementera en allsidig content marketing-strategi låter därför lönsamt och framförallt kostnadseffektivt, då budgeten som nämnt inte är den bästa.

Det är verkligen fantastiskt vad lite outreach kan göra för ett företags popularitet och efter att ha läst på om olika företags content marketing-strategier så är jag rätt så säker på att vi förr eller senare kan segla upp som ett pålitligt och välrenommerat logistikföretag på riktigt.

Jag ska göra mitt bästa för att skapa en slags känsla av familjäritet till mina läsare, och jag använder väl denna plattformen som en slags träning inför våra contentstrategier. Hoppas jag inte är för dålig på det J

Förmodligen kommer jag att kompensera att jag är väldigt dålig på att skriva och få ut min text i etern genom att skriva i princip varje dag nu en månad framöver. Om jag kommer hålla mitt ”mål” är något som bara gudarna vet, men jag känner mig verkligen inspirerad efter att ha fått en snabbundervisning i hur man når ut till sin tilltänkta målgrupp! Det här blir nog bra tror jag!

8 sep 2015