E-handeltankar

Som jag nämnde igår i mitt blogginlägg om skönhetsprodukter så spånade jag lite lätt på idén om att ge mig in på e-handel – Göteborg kanske inte är så bra att börja i.

Visserligen är e-handel i största mån internationellt, men det jag syftade på är att det kan vara svårt att starta upp ett e-handelsföretag i Göteborg som ska försöka etablera sig lokalt. Speciellt inte inom en så, som jag upptäckt nyss, kompetitiv nisch som skönhetsprodukter. Svårigheterna är många, hindren svåra och sannolikheten att slå igenom ganska försvinnande liten. Det verkar helt enkelt väldigt tufft, besvärligt och riskfyllt.

Men det är saker som får mig att kavla upp ärmarna och verkligen gräva ned mig i skiten som jag tycker om. Jag har inte blivit delchef för ett logistikföretag för inte, minsann!

E-handeln har verkligen exploderat i form av en uppsjö av nya spännande aktörer med klass, kvalité och fantastiska onlinelösningar. Kreativiteten känns som ett signum för just Västsverige och Göteborg är dess högborg. Jag tror på att konkurrensen kan vändas till en slags medhjälp då folk, trots att vi alla är konkurrenter, fortfarande drivs av att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter kring e-handeln, och det är ytterligare en aspekt som gör att jag känner ett sug efter att kasta mig in i fåran och kämpa mig fram med både näbbar och klor, samtidigt som vi alla beter oss som en stor, bråkig familj!

En sann chef kommer dock aldrig att klara alla möjliga saker på egen hand, och även jag har mina begränsningar. Fördelen är att jag är väl medveten om dessa, och det är det som motiverar mig till att planera, skissa och förbereda en strategi som involverar flertalet personer och konsulter som ska hjälpa mina framtida, potentiella projekt till nya höjder.

Jag ämnar att slå mig in i e-handeln i Göteborg och för det krävs mycket dedikation och minst lika mycket kunskap och färdigheter. Nu kör vi. :)

3 okt 2015